onsdag 23 december 2009

Omtanke

Omtanke. Klokt övervägande eller förtänksamhet? Ja, både beskrivningarna passar på detta ord.

När det kommer till jul så pratar vi mycket om att vara nära våra kära. Träffa familj och vänner. I hela världen reser människor mil, efter mil för att få träffas och dela med sig av sin kärlek till varandra. Vi har ibland handlat julklappar som delas ut under tjo och tjim, och framförallt har vi planerat och förberett så att barnen ska få en härlig tid.

Allt detta bygger på djupt rotade traditioner. Traditioner som bygger på att vi tycker om att träffas och att vi gärna är tillsammans med människor vi älskar. En härlig tid! För de flesta av oss...

Vi behöver inte sätta oss framför tv-apparaterna för att lära oss att detta inte är den sanna bilden för alla i världen. Det räcker att vi öppnar den lokala tidningen, tittar lite extra noga när vi julhandlar våra julklappar eller kanske bara lyssnar och tittar på vad som händer runt oss på jobbet eller kanske till och med på gatan där hemma. Det finns många som inte längtar efter julen. Och för dessa måste vi ha omtanke, och ibland kanske mer än så.

Varje år vid den här tiden kan vi läsa om hur en annan bild av julen kan se ut. Ensamma mammor i behov av bidrag för att kunna ge julklappar, ensamma barn som inte får någon jul som många andra och barn till föräldrar som tar till flaskan då ångest och panik börjar sprida sig i kroppen och då går in i en annan verklighet. Detta är också julen för många.

På min skola skulle jag kunna peka ut vilka det är som, av olika anledningar, inte firar jul på det sätt som vi gör. Dessa elever vill nämligen inte gå hem när julavslutningen är avklarad. När alla andra elever snabbt försvinner efter sista pepparkakan och obligatoriska julkramen, så finns det alltid några som blir kvar. Pratar länge med lärarna eller bara sitter i studiehallen och surfar på en dator. De finns kvar i skolan tills det är dags för personalen att gå hem.

Dessa barn och ungdomar kommer inte fira jul som "alla andra" gör. Deras familj kanske inte firar jul överhuvudtaget, eller så vet de att dagarna mellan jul och nyår kommer vara fyllda av fylla, ilska och bråk.

Så här ser delar av vår värld ut. Idag och överallt, även nära oss.

Jag menar inte att vi pga detta ska avskaffa julen och sluta dela vår kärlek till våra närmsta. Tvärtom. Vi ska med stor omtanke öka vår kärlek till de som finns runtomkring oss, och se till att fler människor ryms inom våra ramar.

För om vi gör det, då blir julen bättre för många.

Mitt jullöfte till mina elever i klassen är att jag ska kontakta personer som jag bryr mig om, men inte har pratat med på länge. Alla kan behöva en bekräftelse på att det finns någon som tänker på dem. Glöm inte det!

God omtanke ger en mysig jul!

God jul!

/Marcus

Ps. Idag fyller min kära lillasyster år. Jag har ringt henne, men: Grattis syrran!

2 kommentarer:

  1. ♪♫•*¨*•.¸¸♥ God Jul!! ♥ ¸¸.•*¨*•♫♪

    SvaraRadera
  2. Tack älskade bror.

    Sänder en tanke till alla som har det svårt i juletid.

    Jag har det otroligt bra men det är alltid tårfyllt kring dessa dagar för mig då jag inte lyckats ha alla de jag älskar runt mig på många år juletid.

    Nästa år kanske?
    Kram och God Jul till er!

    SvaraRadera