tisdag 15 december 2009

Inlägg Nr 1

Detta är loggboken för mitt liv.

Ett sätt att dokumentera vad jag siktar mot, vad jag är med om och hur jag uppfattar det som händer.

Här tänker jag skriva om mina dagar, mina drömmar och mina tankar. En dagbok för själ och tanke, men också för att hitta fokus för vad som är viktigt i livet.

Jag kommer nu de närmsta veckorna att redogöra mitt liv. Hur det ser ut just nu, en liten personlig analys, och hur jag skulle vilja att det var. Jag kommer efter min analys att sätta upp några mål för mig själv, som dels kommer att gälla för 2010, men även lite mer långsiktiga mål. Min "individuella utvecklingsplan" kommer jag utforma som ett personligt "balanserat styrkort", ett sätt att formulera sina mål, hur man gör för att nå dessa och hur man utvärderar för att se hur man lyckades.

"Balanserat styrkort" används mycket inom företag och olika organisationer. En tydlig och enkel modell för att jobba utifrån en vision mot olika mål. Min tanke är att detta skulle kunna vara ett bra verktyg för individen för att utveckla egna mål och drömmar. Varför då inte börja med sig själv?

Självklart skriver jag för mig själv och då hade det ju räckt att jag höll mig på ett Word-dokument i Mina dokument, men kanske jag samtidigt som jag skriver kan ge någon annan tankar och idér om hur man kan jobba med sin egna utveckling.

Nu börjar resan!

/Marcus

2 kommentarer: