söndag 10 januari 2010

En härlig helg

Mitt "jullov" kunde inte slutat mycket bättre. Det blev en helg tillsammans med familjen. Lördagen ute i det underbara vinterlandskapet och söndagen inne i en idrottshall mitt i Halland.

Lördagens underbara väder såg vi till att utnyttja till fullo. Strax före lunchtid åkte barnen, en kompis till Max och jag ut till Smarholmen i Vallda. Där mötte vi upp med familjen Cullberg som var laddade med både pulka och vagn.

Isen låg tjock i badviken. Med oss hade vi korv med bröd, varm choklad, kaffe och gott om kläder. Vid den gamla betongbadbryggan gjorde vi upp eld vid iskanten, och njöt i den strålande ( men inte så värmande ) solen. Jo, värmde gjorde den allt, men mest på insidan. Ljuvligt att vara vid havet när det är vinter, lugnt och vackert.

I nästan 4 timmar höll vi oss på gränsen mellan land och hav, med solen vaktande på den blåa himlen. Till slut sa både kinder och tår ifrån, och alla var överens om att det var dags för hemfärd. En utflykt vi gärna gör om, och om det inte blir tillfälle, så kommer vi att minnas med glädje. Tack Oskar för denna strålande idé!

Kungsbacka-Postens fotograf hade också han hittat ut till viken, så har vi tur (?) så kanske vi finns med i tisdagens exemplar.

Söndagen blev också en familjedag. Nu fick även Anna följa med, och vi begav oss ner till Slöingehallen söder om Falkenberg där vår dotter Moa skulle spela fotboll. Fotboll, tjejer och massor av föräldrar kan verkligen skapa en härlig atmosfär. I nästan 5 timmar satt vi i den stora idrottshallen, på den lilla läktaren, och hejade på de tre Tölölagen som spelade mot tre andra hallandslag.

När cupen var slut hade Moas lag kammat hem segerna och glädjen var total. Som grädde på moset hade Moa lagt den sista och avgörande straffen i finalen. Tänk vilken stolthet och glädje man kan känna efter en dag i en idrottshall...

Att kunna släppa alla "måsten" och bara göra något, vad som helst, tillsammans med barnen, det är frihet. Jag är väl medveten om att alla varken kan, hinner eller får denna frihet. Därför känns det oerhört lyckosamt att få vara jag denna helg. Tack för det!

Nu är lovet slut och imorgon ska jag börja arbeta igen. Just nu känns detta ganska segt, men jag vet att det blir bra när jag väl kommer till min skola imorgonbitti.

Vi hörs!

/Marcus

2 kommentarer:

  1. Låter som om du har haft en fantastisk helg! Härligt är odet. Havsism vad underbart, blir lite avis. Älskar is. Men var det inte mycket snö på isen?

    SvaraRadera
  2. På vissa ställen var det en del snö, och där var isen lite mjuk. Men på flera ställen låg isen öppen. Framförallt nära stranden, så där gled, kröp och halkade vi omkring.
    /Marcus

    SvaraRadera