fredag 11 februari 2011

En vän

Saknad och sorg.
En väns tid är slut och man vet inte när vi ses igen. Saknad och sorg hos många.

En av de vänner som under min tid som barn var en av mina bästa kompisar har idag lämnat livet på jorden efter en allt för kort tid. På bara några månader har en man, mitt i sitt liv, gått från frisk, framgånsrik och älskad till sjuk och svag. Imorse tog cancern hans liv. Saknad och sorg hos många.

Jag vet inte varför, för ingen kommer att läsa det, men det första jag gjorde när jag fick beskedet var att i chatrutan på Skype skriva till honom:

"Många vägar i mitt liv har påverkats av dig när vi var små. Jag kommer alltid minnas dig som en stor vän, en glädjespridare och modig. På brädan eller på de hemmagjorda styltorna valde vi en egen väg skild från många andras. Du fortsatte den vägen och gjorde det du tyckte var kul. Detta gav dig framgång i livet, i jobb och i kärlek. Jag kommer alltid att minnas dig som en vän!"

Många tårar kommer att falla och många frågor kommer att ställas och oftast förbli obesvarade, men en sak är säker: Varje gång vi tänker och pratar om vår saknade vän, så vet vi att han förmodligen, just nu, befinner sig i ett snöbeklätt landskap och med solen som närmsta åskådare tar han fart ut i luften och snurrar en backflip som följs av en klockren landning. Sån var han. En modig, vänlig glädjespridare.

Saknad av många. Vila i frid!

3 kommentarer:

  1. Så sant, instämmer helt. Carpe diem.
    /Oskar

    SvaraRadera
  2. Det var fint skrivet om våran älskade Erik,
    saknaden är stor.
    /Simon

    SvaraRadera